Terränghindren byggs riktigt rejäla, de ska stå pall för både
det ena och det andra. Dels ska de hålla för att förflyttas. De flesta byggs i
verkstaden en bit bort från banan, så de ska hålla för att lyftas,
transporteras och lyftas på plats.
När de väl står där de ska stå på terrängbanan så ska de
tåla att hästarna kan toucha eller slå i dem. Fälttävlan är ju lite speciellt
med att hindren är fasta, men då måste de även hålla för lite hårda tag. Skulle
ett hinder gå sönder mitt under tävling så vore det farligt för kommande
ekipage, så det gäller att de håller ordentligt. Det är också viktigt hur
hindren är utformade, inga vassa hörn eller kanter, allt görs med rundade
former.
När tävlingen väl är över skall hindren transporteras än en
gång, denna gång till lagring där de får vänta på att få komma ut igen, kanske
ut på Ribban igen eller till en annan tävlingsplats.
Hindren kostar en hel del att tillverka, det är både mycket
material som går åt och det krävs en hel del timmars pyssel för att bygga dem. Med
så stabila och massiva hinder blir hindren även rejält tunga.
Här nedan får ni följa bygget av ett hinder i verkstaden tills att det är förankrat på plats ute på Ribban.
Stommen till ett hinder, stabiliserat på flera sätt. |
Här är stommen klar och hindret har fått lite "kläder". |
Ytterligare dekoration har tillkommit och hindret är ute på Ribban och på väg att ställas på sin rätta plats. |
Det är noga med att hindret får exakt avsedd placering, både vad gäller höjd och i förhållande till de andra hindren. |
Ibland behöver hindren pallas upp och ibland grävas ner lite som här när hindret ska stå där marken lutar. |
När hindret väl är på plats så görs det kompletteringar så att hindret och marken "smälter ihop". |
Hindren förankras också i marken med rejäla skruvar! |
Hindren i denna kombination är på plats! Kvarstår bara dekoration innan de är helt klara. |
Det tar på krafterna att bygga hinder! En powernap är dom välförtjänta av! |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar