fredag 30 augusti 2013

Guidning på terrängbanan

Banan är 5985 meter lång. Optimaltiden är 10 minuter och 30 sekunder. Maxtid ute på banan är 21 minuter. Så länge vill dock inget ekipage vara ute på banan!
Banan består av 31 hinder. Varje hinder kan bestå av ett eller flera hopp. Totalt ska ekipagen hoppa 42 gånger.

Det finns en snabbare idealväg att ta sig an hindren när det är ett hinderkomplex, alltså ett hinder bestående av flera hinder/hopp. Den snabba vägen är svårare, men går snabbare om man lyckas. På alla hinderkomplex där det alltså ingår fler hopp finns det en alternativ väg som ryttarna kan välja istället. Den alternativa vägen är lättare, men också längre, vilket tar tid och man riskerar då att få tidsfel. Det är en avvägning som ryttaren får göra beroende på hur stabilt hästen hoppar och hur snabb den är.

Assisterande bandesigner Lars Christensson visade runt på terrängbanan och berättade hur tänket är bakom banan och vilka utmaningar ekipagen kommer ställas inför.

Grundprincipen när man bygger en terrängbana är att det ska växla mellan lätt och svårt. Det börjar med några enkla och inbjudande hinder först, allt för att ekipagen ska få en bra start och komma igång på ett trevligt sätt. Sen kommer några svårare utmaningar för att sedan bli lättare en liten bit för att ekipagen ska kunna ”återhämta” sig för att sedan bli svårt igen.

Starten och det första hindret står på den gamla ”Sillabanan” – här låg en järnväg som användes till att forsla sill från havet in till staden. Spåret finns förstås inte kvar, utan här finns numera ett asfalterat stråk för tex cykel och promenad.
Första frågorna kommer på hinder nummer 4 och 5 där ekipagen kan välja en rak och snabb, men svår väg eller enklare och längre och därmed mer tidskrävande väg.
Första svåra hinderkomplexet kommer på 7a och 7b. Det är ett ganska stort hinder som det sluttar bakom, så landningen blir lägre. Efter tre galoppsprång kommer sedan ett smalhinder. Förra året skapade detta hinderkomplex en hel del problem, många ekipage ”missade” smalhindret bakom.
Nästa svårigheter kommer i vattnet där ekipagen ska ner och upp 2 vändor i vattnet med start på 9a och 9b och sen 10a, 10b och 10c. Det är svårt att förklara detaljerna i skrift och även foto är svårt att få till så att man ser allt. Bäst är nog att kolla på SVT:s sändningar på TV och SVT Play under terrängprovet på lördag.
Som hinder nummer 18 är ekipagen tillbaka vid vattnet där det står en replika av det gamla Malmö slott. Det börjar med en inte alltför hög mur (90 cm), men landningen är 190 cm längre ner…! Detta hinder och hoppen över kommer nog se mest spektakulära ut. För hästar är det dock inte så farligt/läskigt att hoppa nedför på det viset. Det svåra är att samla ihop sig snabbt efteråt för att klara av hindren efter som står i vattnet med bara två galoppsprång emellan (19a och 19b).
Fram till hinder 22 är det ganska rakt och öppen terräng. Det gäller för ryttarna att ligga bra till i tiden, för efter hinder 22 blir det mer slingrigt och kommer inte gå att rida in någon tid. Hinder 22 är dekorerat på ett sätt som ska likna Scotland för där kommer EM hållas nästa gång om två år.
På ett par ställen på slutet av banan har man med flit placerat hindren på ett böjt spår istället för raka vägen, detta för att få ner farten så att ekipagen inte skenar in i mål sista biten.

Ekipagen kommer starta med 5 minuters mellanrum, så det kommer vara två ekipage ute på banan samtidigt. SVT kommer visa från hela terrängen, så följ tävlingen där i morgon!


Hinder nr 18 - replika av gamla Malmö slott med ett dropp på 190 cm.

Frida Andersén kollar in banan. Nere i vattnet ser ni hinder 19a och 19b
som ska hoppas efter muren.

Niklas Lindbäck poserar för en fotograf.

Det gäller att kolla hur botten ser ut så det är bara att ta av skorna och
"hoppa" i.

Lars Christensson vid hinder 7a, första svårigheten på banan.


Hi hi, på Öresundsbron (hinder nr 15) är det fullt med trafik! ;)

Pro Eventing och medhjälpare jobbar med banan in i det sista.

Sista hindret på banan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar