torsdag 9 augusti 2012

Fälttävlan i Malmö 10-12 aug 2012

Det här är en tillfällig blogg som jag kommer skriva i under ett antal dagar i anslutning till fälttävlan i Malmö 10-12 augusti. Det har pågått tävlingar och aktiviteter redan sedan den 3:e augusti, men jag kommer alltså vara på plats på slutet (fredag-söndag) då det är typ ”grand finale”.

I bloggen kommer jag ge inblick i både tävlingarna, arrangemanget och min vistelse i Malmö, både smått och stort. Som grädde på moset kommer jag träffa Viktoria Carlerbäck (som kommer tävla med två hästar i den 3-stjärniga världscupklassen) för att få djupare inblick i hur en fälttävlansryttare planerar och tänker under en tävling. Parallellt med denna blogg samlar jag på mig mycket mer material om Viktoria för att skriva ihop ett längre reportage om det mesta som i hennes hästliv med fokus på hur man planerar och tränar för fälttävlan på högsta nivå.

För mer info om tävlingarna i Malmö 3-12 augusti, gå hit:
http://www.malmo.se/mchs

För mer info om tävlingsformen fälttävlan, gå hit:
http://www3.ridsport.se/Tavling/Falttavlan/Sa-gar-det-till/

För mer info om Viktoria Carlerbäck, läs här:
http://www.carlerback.se/se/om-mig.aspx

Det är svårt att hitta viss information, men nu har jag äntligen hittat en lista över alla deltagare i den trestjärniga klassen:

Det var besiktning av hästarna idag torsdag och efter den gjordes en startlista över de ekipage som fått ok att starta. Deras startordning i dressyren som rids under fredagen:

Viktoria kommer alltså rida två hästar i Malmö; Volten (Volt af Källstorp) och Zlatan.
Extra kul är det att ”Silver-Sara” kommer till Malmö och kommer starta med Mrs Medicott. Andra svenska höjdare är bland annat Niklas Lindbäck och Anna Hassö. Utländska höjdare som kommer vara med är bla Ingrid Klimke, Frank Ostholt och Andreas Dibowski.

Ett klipp på SVT Play från slutet av terrängen för Sara i OS, med Viktoria som kommentator:

I år är det EM för unga ryttare i Malmö och nästa år arrangeras det ”riktiga” EM där.

Dags att packa och sova för att komma iväg i hygglig tid i morgon fredag!

/Lillis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar